Начало » Тайната на добрия startup проект

Тайната на добрия startup проект

“Едно е да искаш, друго е да можеш, а трето и четвърто – да го направиш.”
Николай Хайтов

Все повече хора мечтаят да започнат бизнес начинание, но колко от тях всъщност предприемат тази стъпка и реализират идеите си?
Стартирането в много случаи изисква конкретни знания и умения, финансови средства и набор от бъдещи клиенти. Да не забравяме и наличието на „добра идея”. Но какво точно се има предвид? Ще разгледаме основни опорни точки, с които трябва да разполагате, за да гарантирате наистина успешно стартиране на своето бизнес начинание.

На първо място трябва да установите какъв е вашият startup проект и с каква цел е създаден?

1. Лайфстайл бизнес – Работиш това, към което изпитваш страст. Лайфстайл предприемачите живеят живота, който обичат, работят единствено за себе си и преследват своя лична страст.
2. Малък бизнес – Управляваш сам бизнеса си и работиш, за да осигуриш финансова стабилност на теб и семейството ти.
3. Startup за разрастване –Тези предприемачи искат компания, която ще се търгува публично или ще бъде придобита от друга компания и ще генерира печалба от милиони.
4. Социален startup – Тяхната цел е да направят света по-добро място.

  • Умения
    Помислете в какво сте добри. Кои са качествата или способностите, които Ви правят уникални. Коя е стоката и/или услугата, която Ви направи успешни на пазара? Какво и защо искате да предложите на останалите? Смятаме, че след като всеки бъдещ предприемач отговори на тези въпроси, той е направил основната стъпка към стартиране на собствен бизнес проект.
  • Подготовка
    След като сте установили целите определете вида, пазара и таргет групата на бизнеса си. Помислете какво точно ще предлагате. Огледайте продукта и/или услугата в детайли. Помислете кой и защо би искал да плати определена цена за нея. Определете дали тя спада към категориите „vitamin“ или „pain killer“. За продуктите от типа „vitamin“ пазарът може да висока цена, но според това колко са качествени, разпространени или „модерни”. Ако сте решили да бъдете „pain killer“, то тогава помислете каква е „болката“ на вашите клиенти? От какво се нуждаят … СЕГА? Продуктите от този тип са тези, които в момента по-голямата част от пазара търси. Помислете за клиентите, към които ще се насочите. В тази насока помощ оказват canvas business model или бизнес канава и/или brand key model.
  • Метрики
    Подгответе себе си и бизнеса си като определите в конкретика кои са значимите за Вас метрики. Кои цифри са важни, за да може бизнеса ви да бъде успешен? Дали ще разчитате повече на приходна стратегия или на принципа bootstrapping (да останеш конкурентоспособен на пазара по-дълго със собствени средства)? Много от бизнес идеите се провалят, поради несъответствие между първоначалната идея и използваните метрики за валидация. Отделете нужното време, като проучите и анализирате тези детайли.
  • Действия
    Намерете добър екип, на когото може да се доверите, а ако сте решили да стартирате сами, то поемете дълбоко въздух и действайте. Заложете на създаването на добър бизнес план, включващ в себе си всичко изброено до тук. Подгответе добре продукта и/или услугата си и валидирайте идеята. Представете я пред по-голям брой хора, изключвайки близкото Ви обкръжение. Да, близките Ви ще одобрят всяка идея! Помислете за финансиране по програма, а защо не и инвеститор. Насочете усилията си към подходящи канали за дистрибуция и реклама – онлайн магазин, уеб сайт, facebook и други. Действайте смело!

Съвет от нашия екип
Не спирайте да се развивате и следвайте принципа – Learn to rest, not to quit!
Слушайте, питайте и търсете обратната връзка от потребителите си. Тя ще Ви покаже на прав път ли сте и какво можете да подобрите в идеята и изпълнението на проекта. При нужда заложете на професионална подкрепа. Дали това ще се отнася за консултация с юрист; разработване на бизнес-план; помощ при кандидатстване за финансиране или проучване и анализ, доверете се на специалистите. По този начин гарантирате качество и сигурност на идеята си.